Jak zjistím, že jsem v ketóze

Podstatou ketogenní diety je ketóza, což je metabolický stav, při kterém tělo čerpá energii z tuků, a ne ze sacharidů. (Pozor: nezaměňovat s ketoacidózou, což je metabolické onemocnění, ke kterému dochází zejména u cukrovkářů, když slinivka nedokáže produkovat dostatek inzulínu, ani uskladnit glukózu ve formě glykogenu a tím pádem se glukóza nedostává k buňkám. Tento stav však nehrozí u zdravého člověka. )

Ke ketóze dochází, když má tělo omezený přísun sacharidů, které běžně využívá jako primární zdroj energie. Lidské tělo má totiž úžasnou schopnost přepnout ze sacharidového na tukový metabolismus a spalovat jen tuky. Ketolátky vznikají v játrech, přičemž rozhodujícím faktorem pro jejich tvorbu je dočasná hypoglykémie (nedostatek cukru), v jejímž důsledku dochází k lipolýze neboli štěpení tuků na ketolátky. Ty pak zajišťují pokrytí energetických potřeb organismu. Tělo tedy začne jako primární zdroj energie využívat právě tyto ketolátky. Glukózu, která je potřebná například pro červené krvinky, si umí vytvořit z bílkovin prostřednictvím procesu glukoneogeneze (například z aminokyselin).

Výhody ketogenní diety

Zásadní výhodou je, že člověk hubne dvakrát rychleji než při jakékoli jiné dietě. Platí jednoduchý vzorec: pokud tělu dodáte sacharidy, spaluje je jako primární zdroj energie, až potom přechází na spalování tuků. Když mu však sacharidy nedodáte, spaluje jen tuky. Ty, které přijímá v potravě, ale i ty, které si mezitím uložilo. Další výhoda je, že při KetoDiet není člověk hladový. Potraviny s vysokým obsahem tuků jsou totiž sytější a při dietě se netřeba týrat a hladovět. Příjemným vedlejším účinkem ketózy je, že ketolátky působením na centrální nervový systém potlačují pocit hladu a u některých lidí mají snadný euforizující účinek. Jiní lidé zase tvrdí, že se jim zlepšil stav pokožky, zmizely ekzémy a akné. Výhody ketózy také znají i atleti: studie z roku 2016 ukázala, že nutriční ketóza zlepšuje výkon aktivních sportovců.

TIP: Porovnání ketonových diet

Nevýhody ketogenní diety

Ať si tvrdí, kdo chce, co chce, ketogenní dieta je náročná. Člověk si totiž musí sestavovat jídelníček z omezeného množství potravin. Je skvělé cpát se první a druhý týden masem a slaninou, ale člověku to po čase začne lézt na nervy. Přiznám se, že na klobásy a na maso se už nemohu ani podívat a trpím, když si mám zas vařit vejce na čtyři způsoby, které ovládám. Nemluvě o tom, že nad podivnými kombinacemi jídel moji spolustolovníci zvedají obočí a ťukají si na čelo.

Může se hodit

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na